Nätverksträff om Migration & Asyl

Var:
Equmeniakyrkan Floda

NÄTVERKSTRÄFF 13 jan 2018

Välkommen på nätverksträff för anställda och ideella som på olika sätt arbetar med asylsökande och nyanlända. Vi tror att det är viktigt att träffas, dela erfarenheter och inspireras. Den här dagen gör vi i Region Väst tillsammans med studieförbundet Bilda och den kommer bl.a. att handla om:

• Ensamkommande, vi får några goda exempel på arbete bland ensamkommande, så delar vi erfarenheter, om asylprocessen och stöd till de som har fått avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd.
  • Vän-projekt, ett vän och fadderprojekt som Equmeniakyrkan håller på att ta fram för att fler i församlingen ska kunna vara med i detta arbete
  • Språkcafé, hur jobbar vi i dag och hur kan vi utveckla arbetet
  • Bli vän med naturen, ett vuxen/familjescout program som genom scout vill introducera nya svenskar i allemansrätten och vår fina natur
  • Ett första jobb, hur vi som församlingar kan hjälpa de nyanlända in på arbetsmarknaden. Asylprocessen, en uppdatering om vad som är aktuellt i dessa frågor
  • Erfarenhetsutbyte, under dagen ger vi också tid för nätverkande och erfarenhetsutbyte kring det ni vill veta mer om.

Servering under dagen till självkostnadspris.

Frågor och anmälan senast den 9 januari till emanuel.furbacken@equmeniakyrkan.se

Välkomna hälsar Yvonne Johansson och Emanuel Furbacken