Församlingsinformation mars-20

Hej kära församling!

Nedan information hoppas jag får vara en stor anledning till tacksamhet och glädje. Men också en utmaning att: Komma med – Bjuda med – Bedja för.

Nu ligger verksamhetsåret 2019 bakom och vi finns i det nya på flera olika sätt. Det kan inte nog betonas att vi är en församling på väg i sällskap med Jesus och varandra. Vi håller på att bo in oss i nya lokaler med allt vad det innebär av letande och frågande var det behövande står, ligger eller finns. Dörrar som skadades under sommarens inbrott är bytta. När planteringstiden kommer blir det mer grönska utanför kyrkan. Skyltar, belysning, kors, mixerbord, m.m. som står på att-göra-listan processas. Personalgruppen har förändrats. Vi lär oss samverka med nya grannar. Vi möter väldigt många nya människor som vill titta in i kyrkan. Det är alltså mycket på gång. Och i allt detta finns vi som vill växa i gemenskap med Jesus och varandra. Medge att det känns spännande.

Från årsmötet:

Ett välbesökt årsmöte där vi bl.a. antog en ny budget för 2020. Fick rapport om kyrkbygget. Vad som är på gång. Hur ekonomin ser ut. Samtal fördes om hur vi fortsätter utveckla och ”färdigställa”kyrkan. Bl.a. kommer det att annonseras om ”arbetskvällar” där vi möts och åtgärdar sånt vi ännu inte hunnit med. Det rapporterades om ekumeniskt och kommunalt samarbete och de mycket välbesökta arrangemang vi sedan invigning haft.

I höstterminens planering finns bl.a. inprickat: tillsammansdag 29 augusti, Tomas Sjödin, Anna-Lotta Larsson, Equmeniakyrkans styrelse (riks), regionssamling, m.m. Detta får vi återkomma till.

Kvällen avslutades med en festmåltid där potatisgratängen, barnens pizzor och gemenskapen spred sin väldoft i hela kyrkan Evalotta Bengtsson valdes till ordförande för församling och styrelse. De av valberedningen förslagna styrelsekandidaterna valdes. Nya i styrelsen blev: Caroline Samuelsson, Johan Kjörk. Vi bekräftade equmenias val vars årsmöte hölls för en månad sedan. Styrelsemedlemmarna olika ansvarsområde kommer att läggas ut på hemsidan. När vi har funderingar, frågor kontaktar vi den/dem vars område det handlar om. I årshögtidsgudstjänsten firade vi nattvard och fick bl.a. be för de nya styrelserna som fick representera alla de val som gjordes under årsmötet. Valberedningens lista med förslag vittnar om ett stort engagemang i våra gemensamma åtagande. Predikan handlade om våra fyra ledord: Välkomnande – Äkta – Frimodig – Tjänande.

Öppen kyrka:

Tisdag- Fredag kl. 11-14 finns dagvaktmästare på plats i kyrkan. De håller kyrkan öppen och berättar om byggnad o församling för besökare som vill se lokalerna. Varje dag ”tittar” det in mellan 5-20 personer. Vi har också haft 4-5 grupper från andra församlingar som har bygg- eller renoveringsplaner. Rent praktiskt så ser de över kyrkan så den känns fräsch, tar in post, sköter viss administration, m.m.

Anställda:

• Emil Thelin, ungdomspastor 100%. Ansvarsområde: equmenia, konfirmation, predikan, mm
  • Britt Andreasson t.f. församlingsföreståndare 50%. Ansvarsområde: Diakoni, mission, församlingsvård, predikan, m.m.
  • Gusten Anderzén 50 %. Ansvarsområde planering, administration, alpha, predikan, församlingsvård, m.m.
  • Jacob Ardenfors 20 %. Ansvarsområde: Konfirmandarbetet m.m.
  • Joakim Hagerius är under vårterminen behjälplig i framtidsfrågor, visionsarbete, styrelsearbete, personalsamtal, predikan o lite till.

Rekrytering

Styrelsen arbetar vidare med rekryteringsfrågan hur osv. När ett färdigt förslag till process föreligger kommer den att presenteras för församlingen.

Vad som händer framöver

• Torsdag 2 april kl 19 och söndag 10 maj kl 17 församlingssamtal/möte

Möten och samlingar:

• Förutom våra gudstjänster och den löpande verksamheten bjuder vi in till flera spännande samlingar
  • Onsdag 4 mars 19.00. författaren och miljöföreläsaren Stefan Edman
  • Onsdag 12 mars 19.00 f.d. begravningsentreprenör Gillis Edman talar om frågor kring döden.
  • Fredag 20 mars 19.00. I samarbete med Garveriet blir det en konsertkväll med Tripple & Touch, en stor kör från Göteborg och EcuMass choir. Insamling för Star for Life. Inträde
  • Lördag 21 mars. Författaren, samhällsdebattören, krönikören, teologen Joel Halldorf gästar oss i två samlingar.
    • 15.00 Talar han om ledarskap i kyrkan. En samling av mer intern karaktär men där givetvis alla är välkomna.
    • 19.00. Gud – återkomsten. En kväll om tro, sekularisering och religion i vårt samhälle.

Nytt programblad: Beräknas komma i slutet av mars. Men redan nu finns mycket av det planerade på hemsida. Sök på Equmeniakyrkan Floda.

För kännedom: Jag är bort rest 7 – 20 mars. Men kan nås på telefon eller mejl, men de övriga finns på plats

I Kristus Gusten Andrzén