Corona information uppdatering tisdag 17 mars

Kära församling
Här kommer information om vad som händer i församlingen.

Floda Second Hand & Ljuspunkten
Floda Second Hand håller stängt tills vidare och Ljuspunktens samlingar är inställda.

Kyrkvärdar
Då rekommendationen för personer över 70 år är att de bör undvika sociala kontakter och ej besöka affärer etc gör vi ett uppehåll med värdskapet tills vidare. Det är flera i gruppen som har uppnått denna ålder o många av de som besökt oss dagtid tillhör samma grupp.

Joel Halldorf
Lördagens föredrag med Joel Halldorf är inställt.  Vi planerar för att han ska kunna komma till hösten istället.

Equmenia
Barn- och ungdomsverksamhetens ordinarie verksamheter fortsätter som vanligt, men innehåll och form kan ändras. Ledarna i Equmenia jobbar med detta och kommer informera “sina” barn och ungdomar om vad som gäller.

I slutet av april är ett konfirmationsläger planerat. Inga beslut är tagna än utan vi avvaktar utvecklingen. Eventuellt kommer läger och konfirmation ske till hösten istället.

Rekrytering
På årsmötet kommunicerade det att en enkät ska skickas ut för att ge möjlighet för medlemmar att uttrycka önskemål kring framtida verksamhet och personalbehov. Det är en del av arbetet med att rekrytera ny pastor. Tidsplanen har blivit försenad på grund av den rådande situationen och enkäten har inte blivit klar för utskick. Vi återkommer med mer information när vi vet i vilken utsträckning den totala tidsplanen för rekryteringen påverkas.

Gudstjänsterna
Vi fortsätter att följa vad som sägs i riktlinjerna från Folkhälsomyndigheten och Equmeniakyrkan centralt.

Just nu är beskedet att vi firar gudstjänst på söndag kl.11. Detta görs med en tydlig uppmaning till den som känner sig minsta krassliga att stanna hemma. Tillhör du någon riskgrupp vill vi av omsorg kraftigt uppmana till att avstå från delta i gudstjänsten på plats och istället fira hemma. Känn då att vi ändå kan mötas i tankar och bön, om än på distans.

Tillsvidare har vi, för att minimera risken för smittspridning, bestämt att inte ha kyrkkaffe efter gudstjänsterna.

Det pågår parallellt också undersökningar om vi kan live-sända våra gudstjänster men än så länge är inget klart med det. Vi återkommer med besked om detta blir möjligt framåt.

Våra predikningar går redan nu att lyssna på här

Offrande och kollekt
Kostnaderna som vi har för personal och vår fina kyrkolokal finns kvar även om vi inte har möjlighet att komma och fira gudstjänst på plats i kyrkan.  För vår församling motsvarar vecko-offer och servering cirka 27% av vårt totala offrande. Vi vill därför uppmuntra till att ge en “kollekt” även om ni inte har möjlighet att närvara på plats i kyrkan, antingen via swish (123 465 35 07) eller bankgiro-inbetalning (5936-9330).

Hälsningar till församlingen

Vi har fått en hälsning från Gusten och Marie-Louise som är i Turkiet som finns att läsa på vår hemsida LÄNK

Och en hälsning från Mia och Håkan Ivarsson i Tanzania som också finns att läsa på vår hemsida LÄNK

Till sist
Vi skickar en uppmaning till oss alla att komma ihåg varandra och hålla kontakt. I första hand via telefon som ett alternativ nu när vi kanske inte kan ses som vanligt. Just nu kan det där telefonsamtalet vara viktigare än någonsin. Kanske någon behöver hjälp med att handla, hör av dig till ordförande (Evalotta 0704-807729) eller till Britt, pastor med omsorgsansvar (0707-991939).

PoS 41
”Vilken vän vi har i Jesus, trofast, kärleksfull och god!
När vi frestas, när vi prövas, vill han ge oss kraft och mod.
Ofta tyngs vi ner av oro, glömmer att vi har en vän
som har lovat vara med oss, hjälpa om och om igen.”

Med vänlig hälsning styrelsen i Equmeniakyrkan Floda