Äntligen är hösten här!

Äntligen är hösten här! Många känner kanske blandade känslor inför skolstart, vardag, långa arbetsdagar som nu kanske väntar. Andra känner vemod över att dagarna blir kortare och att höstmörkret ofrånkomligt närmar sig. Men om vi närmar oss hösten utifrån ett församlingsperspektiv, hoppas jag att du får en helt annan känsla i ditt bröst. Äntligen får vi ses igen! Äntligen får vi starta upp Gudstjänster, second hand, Alpha, konfirmation, scout och mycket mer. Återigen får vi mobilisera bönegrupper, ledargrupper och omsorgsgrupper!

Den känslan är påtaglig i mitt liv och skapar förväntan, glädje och kraft. Yes, nu gäller det! Nu är det på riktigt! Vad ska hända i höst? Vad är på gång? Vad vill Gud göra? Vad kommer att hända med kyrkbygget? Jag hoppas du delar förväntan. För utan dig, din närvaro, din kärlek och dina gåvor haltar församlingen! Tillsammans får vi vara med och gestalta Kristi kropp och Jesus-hopp i vår tid. Det är stort.

På många sätt kommer en hel del att vara sig likt, men samtidigt vill jag passa på att nämna några viktiga och roliga händelser.

Vad det gäller Gudstjänsterna råder ingen stiltje. Med glädje kan vi se fram emot många Gudstjänster med flera nya Gudstjänstgrupper som har tillkommit för att genomföra inspirerande och starka Gudstjänster. Vi kommer också att få besök av en rad spännande förkunnare och predikanter:

• Sven Öhrman är pensionerad och passionerad ”Pingispastor”. Med hjälp av hans genuina idrottsintresse bygger han många broar till människor och samhälle. Han kommer att vara med oss den 10/9 och prata om ”att spela på motståndarens planhalva”.
  • Första helgen i oktober har vi en Inspirationshelg Inspirationshelg med Marcus Olson som är evangelist och gatupastor i Equmeniakyrkan. Han är här både lördag och söndag (se tider i programmet). Missa inte denna helg!
  • Den 29 oktober kommer Bodil Eriksson. Bodil Eriksson. Bodil Eriksson. Hon är uppvuxen här i församlingen och jobbar nu som pastor i Sundsvall. Hon är troligtvis den pastor i Equmeniakyrkan som fått vara med och döpa flest konvertiter i Sverige. Hon kommer att utgå från rubriken, ”Vår församling har gjort en resa”.
  • I november kommer Linda Danielsson. Linda Danielsson. Linda Danielsson. Hon är en duktig förkunnare som jobbar i Storsjöstrand utanför Vårgårda. Hon kommer att undervisa om bön.

En stor grupp av ca 50 nya konfirmander 50 nya konfirmander 50 nya konfirmander har anmält sig. Dessutom vill många av förra årets konfirmander fortsätta i efterkonfirmationen som vi
kallar för LIFE-Group. Be gärna för alla dessa ungdomar och deras familjer! Här har vi som församling fått en stor och otroligt värdefull gåva att förvalta!

Under läsåret 17-18 har vi också fått förstärkning i form av en ny ”teamare” – Viktor Standar. Han kommer att gå en utbildning på Bibelskola Väst för att sedan göra sin lokala praktik här i Floda. Han kommer att jobba nära ungdomsledaren Jakob Klein (f.d. Andersson). Vi är mycket glada för dig Viktor och hälsar dig välkommen in i denna mycket viktiga uppgift!

Låt oss nu gå till det goda verket! Tjäna Herren. Gläd er i hoppet, var uthålliga i lidandet och ihärdiga i bönen (Rom 12: 11)

/David