Gudstjänst med besök av Solistkvartetten och Läkarmissionen, Söndax

Var:
Equmeniakyrkan Floda

Gusten Anderzén – Guds rike är nära

Trots att en kvartett rimligtvis borde bestå av fyra medlemmar har det alltid varit fem herrar som under namnet Solistkvartetten turnerat i Sveriges kyrkor sedan 1950-talet. Förklaringen är att ”kvartetten” syftar på de fyra sångarna och ”solist” på att de även var för sig är musikaliska personligheter. Att kalla pianisten för det femte hjulet vore dock ett misstag. De som genom gruppens historia suttit på pianopallen har alltid haft en bärande roll i det musikaliska uttrycket, från den smått legendariske Lennart Jernestrand till Hans Carlén som numera återfinns vid flygeln. Gruppens besättning har skiftat genom åren men den höga kvalitet och det engagemang i musiken och i texterna som varit gruppens kännemärke har förblivit detsamma. Dagens upplaga av Solistkvartetten är inget undantag och bjuder lyssnaren på en genuin upplevelse hämtad ur den kristna sångskatten. Solistkvartetten ger sedan många år tillbaka konserter till förmån för Läkarmissionens arbete.

Anders Andersson, förste tenor. Operasångare och sångpedagog. Har även varit rektor vid Södra Vätterbygdens folkhögskola och Bromma folkhögskola.

Sten Bäckman, andra tenor. Musiklärare, organist, kör- och orkesterledare bl.a. i Ryttargårdskyrkan, Linköping.

Arne Lundmark, förste bas. Sångare, kompositör och arrangör. Tidigare planeringschef för Radiokören.

Ove Gotting, andra bas. Musiklärare på Södra Vätterbygdens folkhögskola, kör- och orkesterledare i Jönköping. Årets körledare

Hans Carlén, pianist. Arrangör och tonsättare. Tidigare musikledare i Immanuelskyrkan i Jönköping och musiklärare på Södra Vätterbygdens folkhögskola.