Besiktning och massproduktion

Imorgon måndag 27 maj är vi framme vid ett stort delmål av kyrkbygget då det är dags för besiktning. Då kommer det oberoende besiktningsmän för att tillsammans med representanter från Rydlers och Equmeniakyrkan att gå en besiktning av nya kyrkan för att se till att Rydlers uppfyllt alla gällande lagkrav och regler för byggnation.  Besiktningsprotokollet kommer att innehålla en del punkter som Rydlers behöver åtgärda innan vi tar över kyrkan i sin helhet. Det innebär att vi idag inte riktigt kan säga exakt när kyrkan blir vår och vi köra igång med arbeten i alla utrymmen- men så fort det är klart så kommer ni att få den informationen!

Ett svar på en fråga som dykt upp
En del av er har uppmärksammat att panelen inne i vår nya församlingssal sitter lite “ojämt” (olika mycket luft mellan panelbrädorna på olika väggar)- men det är helt i sin ordning!

För att vi ska få så bra akustik som möjligt i vår kyrka behöver vi skapa förutsättningar för att ljudet ska kunna studsa på väggar och tak på ett behagligt sätt- ljudet ska gärna studsa olika på olika ytor för att det inte ska bli ett jobbigt ekande ljud. Ett sätt att göra detta på är att sätta panel med olika mellanrum. Så kommer det även att se ut inne i kyrksalen.

Vad har hänt sedan sist?
Panelen i kyrksalen stretar på- innan panelen går upp så ska det sättas läkt på olika nivåer och sedan en duk som hjälper till att dämpa ljudet. Nu sitter all läkt på plats och 90 % av all duk. Inom några veckor så kommer kyrksalen se betydligt mer färdig ut på väggarna.

En massproduktion av finfina lådor har påbörjats. Eller lådor och lådor… Det ni ser på bilderna nedan är vårt kommande undertak/raster som ska hänga i lobbyn, inne i församlingsvåningen och i övre lobbyn. Ungefär 1000 boxar ska produceras och sedan sättas ihop i stora rutnät och monteras nedhängandes från taket. Rastret kommer vi också kunna använda för att hänga upp olika belysningsarmaturer.

Vi avslutar med en liten överblick över hur kyrksalen ser ut just nu:

Kyrksalen är full med material vi kommer att använda oss av framöver. Vi ser fram mot att få ta över mer delar av kyrkan så vi kan fördela ut materialet lite mer.

På återhörande!