Bönevecka

8 januari, 2018 – 14 januari, 2018 heldag
2018-01-08T00:00:00+01:00
2018-01-15T00:00:00+01:00

2018-2Nu händer det… ketchupeffekten är ett faktum även i Equmeniakyrkan Floda. För just nu befinner vi oss i en mycket intensiv och spännande period. Det är full fart i alla verksamheter, nya medlemmar kommer med. Kyrkbygge och Novabygge. Vi lever i en otroligt spännande tid. Jag hoppas du känner stor glädje och förväntan att få vara med i en församling som utvecklas i många olika riktningar och dimensioner. Det gör jag! Därmed inte sagt att allt är enkelt eller okomplicerat. För nu väntar både stora utmaningar och många risker. Mycket kan bli fel eller mindre bra.

Därför är det så viktigt att vi inte bara stretar på framåt, utan att vi också söker Gud. Därför vill vi börja det nya året med en BÖNEVECKA, med bön och fasta. För att göra det tydligt avsätter vi v. 2, 8-14 januari för att prioritera  bönen. Inga verksamheter i kyrkan kommer vara igång under veckan. Istället väljer vi att söka Guds vilja. Be om Guds beskydd och ledning i allt som nu sker. Vi vill inte springa före Gud. Vi vill inte heller streta på – på egen hand… utan tar fasta på ordet i Ps. 127:1 ”Om inte Herren bygger huset är byggarnas möda förgäves”.

Därför uppmuntrar vi alla att konkret och målmedvetet vara med i denna satsning på bön. För bönen lägger grunden för framtidens församling. Att fasta, är ett slags hjälpmedel för att göra bönen konkret. Det är att liksom ”stämma upp” upp hela sitt liv till bön under någon/några dagar. Ingen vet om du fastar, ingen vet hur länge eller vad du fastar ifrån. Fastans hemlighet och välsignelse står alltid att finna i det dolda – i det fördolda livet med Gud. Samtidigt vill vi skapa många tillfällen att få komma tillsammans för att be. Tillsammans får vi se och upptäcka att vi är många som ber och kommer tillsammans inför Gud. Bönen blir då till en slags mobilisering av Guds folk. Därför öppnar vi för 7 o 7 bön i kyrkan (d.v.s. morgonbön kl. 07.00 och till Bön- o lovsång kl. 19.00)